חוויות והמלצות שלכם - המטיילים עם מוטי
מוטי חן טייל עם עשרות ואולי מאות מטיילים ישראלים ואחרים מכל העולם. המטיילים שולחים אימיילים רבים בהם הם מפרטים את החוויות שלהם מהטיולים המיוחדים ומההדרכה והאירוח הבלתי מתפשרים שלו ושל ריטה.
אתם מוזמנים לשלוח כאן את החוויות שלכם.

שרה ואריאל גוטמן
פגשנו את מוטי על הגבול בין קוסטה ריקה לפנמה , מוטי הגיע עם חיוך ענק לקבל את פנינו , עשו לנו בעיות במעבר , כי בדרכון של אריאל היה הדף עם התמונה קצת רפוי , מוטי דיבר עם הפקיד בגבול בספרדית והבטיח שנסדיר את זה בשגרירות הישראלית בפנמה סיטי, והעניין סודר . ברגע שנכנסנו לפנמה הרגשנו , שאנחנו בידיים טובות , ותחושה שאנחנו מטיילים עם חבר בפנמה. חרשנו את פנמה ,לא כמו תיירים מצויים ,נסענו בג׳יפ שלו , נכנסנו למקומות שעם אוטובוס תיירים לא נכנסים . הלינה ב״קיבוץ של ריטה ״ היה מקסים , כאילו הגענו לחברים בפנמה , תחושה של בית , נכון לא מלון 5 כוכבים , כשהגענו לפנמה סיטי היינו במלון מדהים , גדול ומפואר . מאד נהנינו , הזכרונות והחוויות שעברנו בפנמה עדיין מלווים אותנו , וזה הכיף בטיול מוצלח . למתלבטים ממליצים בחום
 גל פרל
2010\05\17
דויד, פנמה
  ערב שקט בבית אחרי יום ארוך. אני משתמש במילה בית אבל אני לא נמצא בבית שלי. מצד שני התחושה שההוסטל שבו אנו שוהים  היא של בית. אנו שוהים בהוסטל "קיבוץ דה ריטה" שבעיר דויד, בירת מחוז צ'יריקי שבפנמה. ההוסטל הינו בבעלותו וניהולו של מוטי חן, ישראלי כרסתן, וקרוי על שם זוגתו ריטה. אני, דרך- אגב, מטייל עם בחור בשם בן, רואה חשבון מרמת גן שהיה שותפי לביקתה בסן- בלאס. כרגע בן אצל הרופא עם מגרנה חזקה ואיתו גם מוטי וריטה, על תקן ההורים הדואגים. האמת בהוסטל הזה (אליו הגעתי מבוקס- דל- טורו הגשומה כי בן כתב לי הודעה ששווה להגיע, ולא טעה) הדאגה לאורחים היא באמת מעל ומעבר. חדרים מפנקים ואוכל טוב, וכמובן מוטי עצמו שבתור מדריך טיולים דואג לאטרקציה חדשה בכל יום.
                אני כאמור הגעתי הנה כי בן קרא לי לבוא. מיד כשהגעתי  פגשתי את מוטי שהזמין אותי לסייר במקום בזמן שהוא מכין לי כוס ראשונה של קפה מצוין (יש בפנמה קפה משובח ומוטי מכינו היטב). החצר של מוטי וריטה מלאה בבעלי- חים מסוגים שונים. החל באונו הרוטוויילר ופייפר כלב השנאוצר, עבור בתוכים וציפורים מסוגים שונים (קאקדו קאקטואה ועוד), וכלי בקופים (חמישה במספר בגדלים שונים). מוטי ואני הערנו את בן (בכל זאת כבר צהריים).  עשר דקות לאחר מכן נערך למולנו שולחן עמוס בכל טוב. שקשוקה ולבנה סלט אבוקדו פיתות טריות וסלט ירקות טרי וקפה משובח. בקיצור פריסה כמעט כמו בבית. מיד לאחר מכן נסענו, בן מוטי ואני, בג'יפ של מוטי לשפכו של איזה נהר כאן בסביבה. הגענו לבריכה קרירה עם מפל יפה ושוצף. ישבנו אחרי הרחצה (אני גם קפצתי שם מאיזה סלע למים. לא מההחלטות החכמות שלי. עומק המים היה מספיק בקושי) ושתינו בירה צוננת. הבירה בפנמה היא לא רעה בכלל ויש כאן בירות בשם "אטלס" ו- "בלבואה" שמומלץ לטעום.  בערב היתה, כמו בכל ערב, ארוחה מצוינת שכללה חריימה (דגים חריפים בסגנון מרוקאי). יש כאן אוכל בטעם של בית.
                יום למחרת לקח אותנו מוטי, אחרי שסעדנו את ליבנו בארוחת בוקר דשנה (שכללה חביתת פטריות לחמים טריים פלפלים חריפים ועוד ועוד), לחוף הים ולבריכה שנמצאת בבית של חבר של מוטי. הבית נמצא על הים בשכונת וילות בשם "לאס אולאס", ושייך לחבר מוטי, יהודי מקנדה. בחצר האחורית עם הבריכה שנושקת לחוף שחינו ושיחקנו עם פייפר הכלב של מוטי, שבינתיים הכין לנו קפה. בערב אכלנו פיצה וראינו את הסרט "מציצים", עם בקבוק של "ג'ק דניאלס".

היום בבוקר נסענו לבוקטה. בוקטה היא עיר קטנה וציורית בגבעות הירוקות של מטעי "עמק הקפה" (כאן מגדלים את הקפה המשובח של פנמה). לפני כן עצרנו במטע קני סוכר שבו מפיקים סוכר בצורה אשר שונה מן הנהוג במפעלי הסוכר הגדולים והחדישים. הקנים נקטפים ונלקחים בערמות של חמישים קנים לסככה, שבה שני סוסים מסובבים גלגל שבתורו מסובב שלושה גלילי עץ (היעדר המתכת הוא הדבר המייחד את המפעל) הסוחטים את מי הסוכר מן הקנה, המונח ביניהם, לחבית פלסטיק (הם מתוקים מאוד. בצד היה קנקן עם מי סוכר צוננים ושתינו ממנו לרוויה עד תומו). בחבית ישנה קליפת עץ מיוחדת שמעניקה לסוכר צבע וצלילות מיוחדים. את המים מניחים בפיילה שמוצבת על תנור שבתורו מאדה את המים מן הפיילה ומשאיר עיסה (שום דבר לא נזרק הקנים היבשים מזינים את הסקת התנור והרטובים ניתנים לסוסים למאכל. גם קליפת הקנים היבשה משמשת כדשן למטע) שבתורה נאספת ואותה שמים על שולחן עץ ובו עיגולים עיגולים. כל גוש עיסה כזה בעיגול מתייבש והופך למוצר מוגמר.

משם המשכנו ל"הסיינדה" (אחוזה בספרדית), שיכון וילות בהרים שצופה על גיא ובו נהר זורם צמחיה ירוקה וציפורים לרוב. בשטח ישנו מלון מפואר שבו רק שבע סוויטות מפוארות. הפיתוח של השטח החל מכך שלבעלים של השטח היתה ביקתה להיזרק בה עם החבר'ה בסופי שבוע. מישהו הציע לו להפכה לבאר ואחר- כך ולמלון ולשיכון וילות יוקרתי.

בוקטה, העיירה הקטנה שבעמק הקפה, נמצאת בלב מטעי הקפה של פנמה, ובגובה אלף ושבע מאות מטרים. כאן מגדלים ומייצרים את מה שמוגדר קפה הגורמה הטוב בעולם (והפנמנים זכו כבר בכמה וכמה תחרויות בינלאומיות בתחום). בעוד אנו טועמים את קליפתם המתוקה של פולי הקפה מוטי סיפר לנו שהקפה, למיטב ידיעתו, התגלה כאשר האינדיאנים, שנהגו לאכול את קליפתם האדומה של פולי הקפה, זרקו את הגרעינים לאש. באש למעשה נקלו הגרעינים והפיצו ריח טוב (קרי הארומה המשובחת של הקפה). האינדיאנים שהתגרו מהריח התחילו לנסות לבשל את הגרעינים ולעשות מהם משקה, וכך התגלה הקפה. נסענו בינות מטעי הקפה וביקרנו במפעל הקפה "סוארז" (שזכה מקום ראשון  פעמים בתחרויות קפה גורמה בעולם). במפעל ראינו כיצד פולי הקפה המגיעים למפעל נשטפים, מופרדים מקליפתם ואז כגרעינים מונחים לייבוש על הרצפה. אז הם נלקחים למכונת קלייה ומשם למטחנת קפה. בסוף מתקבלים שקים של קפה טחון וקלוי. בדרך חזרה להוסטל עברנו במלון "אסקונדידו". מדובר במשטח רחב ידיים נסתר בין ההרים ובו וילות של מפורסמים (ביניהם הזמר מארק אנטוני והשחקנית ג'ניפר לופז) וגם מלון ל"אנשים הפשוטים". במקום זורם נחל וישנם בריכה ומגרש גולף ושאר פינוקים. משם המשכנו לתצפית על מפל יפה, וקינחנו בארוחת ערב משובחת שכללה תבשיל חריימה חריף וטוב.

19/5/2015
דויד' פנמה
  אני יושב עכשיו מול המחשב הנייד בהוסטל "קיבוץ דה- ריטה". אני עייף מהיום הארוך ומהארוחה המצוינת שבישל לנו מוטי (שהתחילה בחריימה והמשיכה בסטייקים). בן, החולה והמטושטש מכדורים כבר ישן (פעולה שהקפיד להתמיד בה גם במהלך הטיול היום).  היום סיירנו במפעל הטבק "סנטה מאריה" שמייצר סיגרים (עבים דקים וגם מייצא טבק למפעלים אחרים ברחבי העולם).  המפעל מקבל ממגדלי הטבק את הטבק כשהוא מיובש ראשונית. פירושו של דבר הוא שהחקלאי תולה את הטבק ליבוש (הוא קושר עשרה עלי טבק יחד ותולה אותם ליבוש). המפעל קונה את הטבק לפי משקל ואורז אותו בחבילות ליישון. זמן יישון מינימאלי הוא שנה. כל ארבעים יום הופכים את החבילה ובודקים לחות וטמפרטורה. לאחר מכן מעבירים את הטבק לייצור ואז מסווגים את העלים לפי כהות ועובי העלים (ככל שעלה עבה וכהה יותר הסיגר חזק יותר). ממיינים אותו לשלוש קבוצות מהכהה לבהיר ומהעבה לדק. משם מגלגלים את העלים לסיגרים לפי סוג התערובת הרצוי (מספרים על הסיגרים בקובה שהם מגולגלים על ירכי בתולות צעירות). אז הם מוכנסים כגלילים לשבלונות (קופסאות מלבניות עם חורים ארוכים וגליליים שבהם נשמר הסיגר בצורתו הראשונית) לשעתיים כ כל מחצית השעה הופך המגלגל את הסיגר בשבלונה בכדי שיהיה הדוק מכל הצדדים. לבסוף הוא מוציא מהשבלונה ועוטף ומגלגל וסוגר בעלה טבק מיוחד. אז הסיגר מוכן לייצוא. בן קנה לעצמו חבילת סיגרים דקים ואילו אני, שאיני מעשן, קיבלתי שניים עבים במתנה.

משם המשכנו לעיירה "סרו פונטה" שנמצאת בהרים. בחלק זה מגדלים את עיקר הפירות והירקות של פנמה. שדות על צלע ההרים וחוות לגידול סוסי מירוץ נראים לאורך הדרך. אותנו לקח מוטי לחוות סחלבים גדולה שממוקמת על הר. גן ירוק מלא ברכות ובתוכו חממות לגידול סחלבים. מוטי עשה לי סיור בחווה וראיתי סחלבים מכל מיני סוגים וגדלים (כולל סחלבים שהפרח שלהם בגודל של ראש סיכה). לחווה קוראים "חוות דרקולה" משום שהיא מתמחה בגידול סחלבי דרקולה. הסחלבים קרויים כך על שום שפרחיהם נבולים במשך היום ופורחים בלילה. גם משום שבן חש לא טוב וגם בגלל שהיה שקט ושלו בחווה, נשארנו כשעה בגן מעשנים סיגרים ושותים קפה טוב.  משם המשכנו לסייר בהרים והגענו לתצפית על "קואסטה פיידרה", שהינו נהר המנוצל בעיקר להפקת חשמל הידרו אלקטרי אבל  משופע במפלים יפים. את הערב כאמור חתמנו כרגיל במשתה כיד המלך שכלל בשר צלוי חומוס טוב ושפע תוספות ומאכלים.
 בתאריך 19 במאי 2010 21:35, מאת גל פרל <marloweperel@gmail.com>:

TripAdvisor
להכיר טוב יותר. להזמין טוב יותר. לטייל טוב יותר.
ציוון מטיילי האתר TripAdvisor
מבוסס על 21 חוות דעת של מטיילים
דירוג TripAdvisor #‬5 מתוך 11 דברים לעשות בדויד
חוות הדעת האחרונות של מטיילים
  • 17 באוג 2018: “Great tours by moti”
  • 15 במרץ 2017: “Super Experience”
  • 13 בדצמ 2016: “Great guide!”
  • 1 באפר 2016: “‪Pana Tour & Rita Kibbutz...‬”
  • 20 בפבר 2016: “The Real Panama”
‪© 2018 TripAdvisor LLC‬
נתיב עולמי
הקלטת התוכנית "נתיב עולמי" של נתיב רובינזון שנערכה
ב 19/5/2016 ברשת ב' של קול ישראל

משתתפים: מוטי חן, מטיילים ואורחים.
כדאי להאזין.

envelop2, envelop, mail, email, contact, letter
home11, home, house, building
podcast3, podcast, broadcast, live, wave, radio, feed
phone, phone, contact, telephone, support, call